Galerie
Napoléon
- Paris - Samling av Vues d'Optique

Vue d'optique - Prospekt över Antwerpens Hamn (Belgien)
Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770

Perspektivbild från 1700-talet med original färger som visar en prospekt över Antwerpens Hamn (Belgien)
Fri Passepartout (finns i 23 nyanser)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
17701700-Talet
  • Datum : circa 1770
  • Århundrade : 1700-Talet
  • Period : Ludvig XV
  • Teknik : Etsning
  • Papper : Papper vergé
  • Utgivare : Lachaussée, Daumont & Basset
  • Plats för offentliggörande : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Blad : 30.0 x 43.0 cm
  • Plåt : 25.0 x 39.0 cm
  • Inventering Nr : FR-03116
400€
(Ram ingår inte)
  • Äkthetscertifikat
  • Passepartout ingår
  • Portfolio exacompta
  • Fri frakt
  • 24-timmars sändning
  • Online tracking

Original titel

5e L'Embouchure de l'Escaut et la Poissonnerie d'Anvers

Inskriptioner

Présentement chés Lachaussée rue S. Jacques
A Paris chez Daumont

Beskrivning

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Lachaussée, Daumont & Basset i Paris circa 1770, som visar en vy över Antwerpens Hamn (Belgien).

På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.

Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.

Tillståndsbedömning

  • Veck
  • Lagerfläckar i undre marginalen

Denna etsning listas i dessa kategorier :

Antwerpens Hamn

Erkännandet av Förenta provinsernas oberoende genom Münsterfördraget 1648 föreskrev att Scheldt skulle vara stängd för navigering, vilket förstörde Antwerpen: s handelsverksamhet. Detta hinder förblev i kraft fram till 1863, även om bestämmelserna var avslappnade under det franska styret från 1795 till 1814, och även under den tid Belgien utgjorde en del av Konungariket Förenade Nederländerna (1815 till 1830). Antwerpen hade nått den lägsta punkten i sina förmögenheter 1800, och dess befolkning hade sjunkit till under 40 000, när Napoleon, insett sin strategiska betydelse, tilldelade medel för att förstora hamnen genom att bygga en ny brygga. Napoleon hoppades att genom att göra Antwerpen hamn till den finaste i Europa skulle han kunna motverka hamnen i London och hämma den brittiska tillväxten. Men han besegrades vid slaget vid Waterloo innan han kunde se planen igenom.

Vue d'optique

Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 254 år sedan (circa 1770).

Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique 5e L'Embouchure de l'Escaut et la Poissonnerie d'Anvers som daterar från 1770 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1770).

För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.

Historik för de vues d'optique

På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).

Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.

Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.

  • Topografiska vyer: Städer, monument, hamnar, avlägsna regioner, reproducerade med mer eller mindre noggrannhet, beroende på vilka dokument som finns tillgängliga för graveren. Det är uppenbart att författarna till dessa bilder inte hade sett dessa territorier. De komponerade därför dessa landskap genom att sammanställa olika graveringar och teckningar, vilket förklarar många fantasier.
  • De historiska scenerna: invigningar, kroningar, strider, bränder eller naturkatastrofer utgör ett ämne som folket är förtjust i.
  • Religiöst eller moraliserande tema. För utbildningsvärde producerades dessa tryck främst av parisiska förlag i Rue Saint-Jacques.

Vår garanti

Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.

Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.

Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.

Fri anpassning

Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Säker försändelse

Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.

Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.

För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.

Säker betalning

  • Kreditkort via Paybox, europeisk ledare inom online betalningar (CB, Visa, Eurocard/Mastercard)
  • PayPal (American Express,..)
  • Banköverföring SEPA i Euro (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Galerie Napoléon Presentkort
  • Betalning vid förfallodagen (reserverad för offentliga redovisningsanläggningar: Museer, Universitet, Stadshus, Ministerier...)

Relaterade konstverk

Galerie Napoléon

Belgien

Vue d'optique - Vy över Mons (Belgien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1760

Vue d'optique - Vy över Mons (Belgien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Basset i Paris circa 1760
Vue d'optique - Vy över Mons (Belgien) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780

Vue d'optique - Vy över Mons (Belgien)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1780
Genreplats, Dräkt och Tradition av Världen : Det Belgiskt (Belgien) | Stålstick efter teckningar av E. Lorsay, graverade av A. Pollet. 1892

Genreplats, Dräkt och Tradition av Världen : Det Belgiskt (Belgien)

Stålstick efter teckningar av E. Lorsay, graverade av A. Pollet. 1892
Kyrka och Beginklostret i Lier (Belgien) | Original etsning efter teckningar av J. Leemer. Original handkolorerad. Undertecknat. Numrerat 4/350. 1920

Kyrka och Beginklostret i Lier (Belgien)

Original etsning efter teckningar av J. Leemer. Original handkolorerad. Undertecknat. Numrerat 4/350. 1920
By i Campine - Antwerpen - Limburg (Belgien) - Noord-Brabant (Holland) | Original etsning efter teckningar av Lamaison. Original handkolorerad. Undertecknat. 1920

By i Campine - Antwerpen - Limburg (Belgien) - Noord-Brabant (Holland)

Original etsning efter teckningar av Lamaison. Original handkolorerad. Undertecknat. 1920
Porträtt av Leopold I av Belgien (1790-1865) | Original litografi efter teckningar av Schubert efter F. Xaver. Handkolorerad. 1850

Porträtt av Leopold I av Belgien (1790-1865)

Original litografi efter teckningar av Schubert efter F. Xaver. Handkolorerad. 1850

Schelde

Vy över Antwerpen - Schelde (Belgien) | Original trästick. Anonymt. 1892

Vy över Antwerpen - Schelde (Belgien)

Original trästick. Anonymt. 1892
Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien) | Original trästick efter teckningar av Taylor, graverade av Laplante. Akvarell handkolorerad. 1879

Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien)

Original trästick efter teckningar av Taylor, graverade av Laplante. Akvarell handkolorerad. 1879
Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien) | Stick akvarell handkolorerad graverade av Dosso. 1885

Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien)

Stick akvarell handkolorerad graverade av Dosso. 1885
Kanal av Haute-Deûle - Dunkerque-Schelde (Nord-Pas-de-Calais) | Original trästick efter teckningar av Sadoux, graverade av Petit. Akvarell handkolorerad. 1888

Kanal av Haute-Deûle - Dunkerque-Schelde (Nord-Pas-de-Calais)

Original trästick efter teckningar av Sadoux, graverade av Petit. Akvarell handkolorerad. 1888
Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien) | Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1844

Vy över Antwerpen - Kommunhus - Schelde (Belgien)

Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1844
Vy över Antwerpen - Kapell av Hertig Nassau - Schelde (Belgien) | Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1844

Vy över Antwerpen - Kapell av Hertig Nassau - Schelde (Belgien)

Original stålstick. Lemaitre direxit. Akvarell handkolorerad. 1844

Antwerpen

By i Campine - Antwerpen - Limburg (Belgien) - Noord-Brabant (Holland) | Original etsning efter teckningar av Lamaison. Original handkolorerad. Undertecknat. 1920

By i Campine - Antwerpen - Limburg (Belgien) - Noord-Brabant (Holland)

Original etsning efter teckningar av Lamaison. Original handkolorerad. Undertecknat. 1920
Kyrka Sankt Carlo Borromeo i Antwerpen (Belgien) | Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910

Kyrka Sankt Carlo Borromeo i Antwerpen (Belgien)

Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910
Rubens Hus - Antwerpen -  Barock Portik (Belgien) | Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910

Rubens Hus - Antwerpen - Barock Portik (Belgien)

Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910
Måla - Antwerpen Hamn (Jean Baptiste Bonnecroy) - Antwerpen | Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910

Måla - Antwerpen Hamn (Jean Baptiste Bonnecroy) - Antwerpen

Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910
Antwerpen Meirplatsen - Garde Bourgeoise - 1673 (van Eyck) | Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910

Antwerpen Meirplatsen - Garde Bourgeoise - 1673 (van Eyck)

Original heliogravyr på velängpapper av Holland Van Gelder Zonen. Anonymt. 1910

Hamn

Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Polisen för navigations och kommersiella hamnar | Porträtt av Jean-Paul Marat (Joseph Boze) | Dekret av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 5 Décembre 1791

Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Polisen för navigations och kommersiella hamnar | Porträtt av Jean-Paul Marat (Joseph Boze)

Dekret av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 5 Décembre 1791
Kungens utrop - Ludvig XVI - 1790 - Konflikter i hamnen i Brest | Porträtt av Jean-Paul Marat (Joseph Boze) | Kungens utrop Ludvig XVI med en stor Träsnitt-Vignette daterad 21 Octobre 1790

Kungens utrop - Ludvig XVI - 1790 - Konflikter i hamnen i Brest | Porträtt av Jean-Paul Marat (Joseph Boze)

Kungens utrop Ludvig XVI med en stor Träsnitt-Vignette daterad 21 Octobre 1790
Kungens utrop - Ludvig XVI - 1790 - Konflikter i hamnen i Brest | En Vinnare av Bastillen (Charles Thevenin) | Kungens utrop Ludvig XVI med en stor Träsnitt-Vignette daterad 20 Septembre 1790

Kungens utrop - Ludvig XVI - 1790 - Konflikter i hamnen i Brest | En Vinnare av Bastillen (Charles Thevenin)

Kungens utrop Ludvig XVI med en stor Träsnitt-Vignette daterad 20 Septembre 1790
Vue d'optique - Vy över Marocko Hamn ligger i Barbareskkusten - Essaouira (Marocko) | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790

Vue d'optique - Vy över Marocko Hamn ligger i Barbareskkusten - Essaouira (Marocko)

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790
Vue d'optique - Vy över Marocko Hamn | Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790

Vue d'optique - Vy över Marocko Hamn

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé mid vatermark handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Jacques Chéreau i Paris circa 1790