Galerie
Napoléon
- Paris - Samling av Vues d'Optique

Vue d'optique - Prospekt över Beaucaire - Foire de la Madeleine (Frankrike)
Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Louis-Joseph Mondhare i Paris circa 1770

Perspektivbild från 1700-talet med original färger som visar en prospekt över Beaucaire - Foire de la Madeleine (Frankrike)
Fri Passepartout (finns i 23 nyanser)
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
17701700-Talet
  • Datum : circa 1770
  • Århundrade : 1700-Talet
  • Period : Ludvig XV
  • Teknik : Etsning
  • Papper : Papper vergé
  • Utgivare : Louis-Joseph Mondhare
  • Plats för offentliggörande : Paris
  • Passepartout : 50.0 x 65.0 cm
  • Blad : 33.0 x 50.0 cm
  • Plåt : 28.0 x 40.0 cm
  • Inventering Nr : FR-03458
600€
(Ram ingår inte)
  • Äkthetscertifikat
  • Passepartout ingår
  • Portfolio exacompta
  • Fri frakt
  • 24-timmars sändning
  • Online tracking

Original titel

Vue de la Ville de Beaucaire dans le Bas Languedoc sur la rive droitte du Rosne vis-a-vis Tarascon, et de la fameuse Foire qui s'y tiens à la Magdelaine, c'est la plus considerable de toutte celle de France.

Inskriptioner

A Paris chez Mondhare rue S. Jacques a l'Hotel Saumur

Beskrivning

Perspektivbild från 1700-talet med original färger. Original kopparstick på papper vergé handkolorerad med Akvarell. Publicerad av Louis-Joseph Mondhare i Paris circa 1770, som visar en vy över Beaucaire - Foire de la Madeleine (Frankrike).

På 1700-talet specialiserade sig flera kända anläggningar i Paris, London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien) i skapandet av dessa vue d'optique. De kunde ses ensamma eller genom ett zograskop, en träfot överträffad av en lins som förstorade bilden och accentuerade perspektiveffekten. De kunde också placeras i optiska lådor, åskådaren tittade sedan in i lådan genom linsen. Denna distraktion uppskattades mycket på 1700-talet i bourgeoisiens salonger och adeln som på landsbygden tack vare hökarna.

Dessa etsningar visas idag på museer runt om i världen och uppskattas extremt av samlare och dekoratörer för deras historiska intresse och deras höga dekorativa värde.

Tillståndsbedömning

  • Fast på papper
  • Handskriven text på baksidan
  • Vikmärken

Denna etsning listas i dessa kategorier :

Geschichte

Beaucaire grundades på 800-talet f.Kr. och var känd som en stad på den berömda Via Domitia, den första romerska vägen som byggdes i Gallien som förbinder Italien till Spanien (121 f.Kr.). Vid den tiden kallades Beaucaire Ugernum. Det var där, efter fången av Rom av vandalerna 455, möttes den gallo-romerska adeln för att välja Avitus som den nya kejsaren.

Medeltiden såg en avmattning i stadens expansion. Beaucaire undkom inte problem under denna mörka period. Det genomgick invasioner av burgunder, visigoter och saracener. Det var vid den tiden som de första vallarna byggdes och slottet utvidgades. Staden tog namnet Beaucaire.

På 1200-talet gjorde Louis IX flera resor till Beaucaire. Staden expanderade och befolkningen ökade. Trots hundraårskriget och religionskrigen växte glans och förfining av arkitekturen tillsammans med rikedomen hos Beaucairois-köpmännen. 1579 hölls Beaucaire av Henri I de Montmorency, den katolska guvernören i Languedoc, men tolerant. Kaptenen för staden var Jean de Parabere som snart skulle spela sitt eget spel. Damville provocerade sedan ett upplopp för att återhämta staden men trots att Parabere blev halshuggad, förblev staden i händerna på Huguenoterna, tack vare förstärkningar som skickades av François de Coligny, son till Gaspard II de Coligny.

I slutet av hundra Årskrig 1453 förklarade Frankrikes VII av Frankriken att Beaucaire skulle bli platsen för mässan la Madeleine, en kommersiell mässa som skulle möjliggöra handel med varor från alla Medelhavsområdet till hela Frankrike. I mitten av sjuttonhundratalet var mässan den största kommersiella mässan i Medelhavsområdet, som påstås överskrida på en vecka den totala volymen av handeln som gjordes i Marseilles på ett år. Det förblev den dominerande medelhavsmässan fram till järnvägens ankomst i mitten av 1800-talet.

Vue d'optique

Galerie Napoléon föreslår till dig detta etsning som skrivs ut för 254 år sedan (circa 1770).

Som för alla antika tryck i vår katalog, detta vue d'optique Vue de la Ville de Beaucaire dans le Bas Languedoc sur la rive droitte du Rosne vis-a-vis Tarascon, et de la fameuse Foire qui s'y tiens à la Magdelaine, c'est la plus considerable de toutte celle de France. som daterar från 1770 sänds över hela världen inom 24 timmar i lämpligt och säkert förpacka, med ett äkthetscertifikat som garanterar namnet av konstnärerna (ritare, gravör, grafiker, utgivare), den tryckprocess (Etsning) och dess datum (1770).

För att garanteras ett perfekt beskydd i tid, detta stålstick monteras med passepartout i museumskvalitet (syrafritt och pH-neutral) på en bakpapp gjort av carton bois (syrafritt och pH-neutral), i ett lyxigt portfolio.

Historik för de vues d'optique

På höjden av mode för vues d'optique, mellan 1750 och 1790, specialiserade sig fyra europeiska städer i deras utgåva: Paris (Frankrike), London (England), Augsburg (Tyskland) och Bassano (Italien).

Perspektivbilder uppskattas i mycket olika sociala kretsar: trevlig rekreation i aristokratiska salonger, vyerna beundras i vackra, rikt dekorerade optiska lådor som är verkliga konstverk. Showen omvandlades till ett riktigt vetenskapligt experiment. Men den optiska synen underhöll också de människor som hade bråttom när en peddler satt upp sin låda på en marknad och började berätta om de extraordinära händelser som hade inträffat i ett mer eller mindre avlägset och otillgängligt land.

Det finns tre kategorier i skapandet av vues d'optique.

  • Topografiska vyer: Städer, monument, hamnar, avlägsna regioner, reproducerade med mer eller mindre noggrannhet, beroende på vilka dokument som finns tillgängliga för graveren. Det är uppenbart att författarna till dessa bilder inte hade sett dessa territorier. De komponerade därför dessa landskap genom att sammanställa olika graveringar och teckningar, vilket förklarar många fantasier.
  • De historiska scenerna: invigningar, kroningar, strider, bränder eller naturkatastrofer utgör ett ämne som folket är förtjust i.
  • Religiöst eller moraliserande tema. För utbildningsvärde producerades dessa tryck främst av parisiska förlag i Rue Saint-Jacques.

Vår garanti

Med mer än 20 år erfarenhet och en katalog av mer än 40.000 antika tryck, ritningar och historiska dokument som daterar från 1300-talet till 1800-talet, Galerie Napoléon, parisisk antikhandlare, är en världsreferens för antika tryck, etsningar och antik grafisk konst.

Förutom tusentals passionerat av antika tryck i hela världen, Galerie Napoléon hedras för att ha bland dess kunder : nationella arkiv, museer, historiska monument och home designers. Alla tilldragande av den utöver det vanliga mångfalden av dess katalog och kvaliteten och hastigheten av dess service.

Denna erfarenhet låter oss garantera till varje av våra kunder äkthet av antikviteterna i vår katalog och sändningen av deras beställningar inom 24 timmar.

Fri anpassning

Välj färgen på din passepartout gratis i museumskvalitet (syrafria & pH-neutrala) från ett färgschema med 23 färger.
Detta alternativ erbjuds dig gratis i korgen.

  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223

Säker försändelse

Alla våra antikviteter kan sändas över hela världen. Beställningarna sänds inom 24 timmar i säkert förpacka.

Galerie Napoléon erbjuder fraktfritt leverans av alla beställningar över 50EUR inom Frankrike, 70EUR inom Europeiska unionen och 90EUR utanför Europa.

För beställningar nedanför dessa belopp, fraktkostnaderna är 8EUR för Frankrike, 12EUR för Europeiska unionen och 17EUR för utanför Europa.

Säker betalning

  • Kreditkort via Paybox, europeisk ledare inom online betalningar (CB, Visa, Eurocard/Mastercard)
  • PayPal (American Express,..)
  • Banköverföring SEPA i Euro (IBAN/BIC/SWIFT)
  • Galerie Napoléon Presentkort
  • Betalning vid förfallodagen (reserverad för offentliga redovisningsanläggningar: Museer, Universitet, Stadshus, Ministerier...)

Relaterade konstverk

Galerie Napoléon

Beaucaire

Överbro från Beaucaire till Tarascon - Languedoc-Roussillon (Frankrike) | Original stålstick efter teckningar av Rauch, graverade av Skelton fils. Akvarell handkolorerad. 1838

Överbro från Beaucaire till Tarascon - Languedoc-Roussillon (Frankrike)

Original stålstick efter teckningar av Rauch, graverade av Skelton fils. Akvarell handkolorerad. 1838

Languedoc-Roussillon

Sikte av Sète (Hérault - Frankrike) - Languedoc-Roussillon | Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché & Fortier. Akvarell handkolorerad. 1835

Sikte av Sète (Hérault - Frankrike) - Languedoc-Roussillon

Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché & Fortier. Akvarell handkolorerad. 1835
Sikte av  Nîmes (Gard - Frankrike) - Languedoc-Roussillon | Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché & Chamoun. Akvarell handkolorerad. 1835

Sikte av Nîmes (Gard - Frankrike) - Languedoc-Roussillon

Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché & Chamoun. Akvarell handkolorerad. 1835
Sikte av Montpellier (Hérault - Frankrike) - Languedoc-Roussillon | Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché et Fortier. Akvarell handkolorerad. 1835

Sikte av Montpellier (Hérault - Frankrike) - Languedoc-Roussillon

Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Couché et Fortier. Akvarell handkolorerad. 1835
Sikte i Mende (Lozère - Frankrike) - Languedoc-Roussillon | Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Desaulx. Akvarell handkolorerad. 1835

Sikte i Mende (Lozère - Frankrike) - Languedoc-Roussillon

Original stålstick efter teckningar av Hostein, graverade av Desaulx. Akvarell handkolorerad. 1835
Sikte av Pont du Gard (Languedoc-Roussillon - Frankrike) | Original trästick graverade av Kohz. 1889

Sikte av Pont du Gard (Languedoc-Roussillon - Frankrike)

Original trästick graverade av Kohz. 1889
Sikte av Pont du Gard (Languedoc-Roussillon - Frankrike) | Original trästick efter teckningar av Taylor, graverade av Laplante. Akvarell handkolorerad. 1877

Sikte av Pont du Gard (Languedoc-Roussillon - Frankrike)

Original trästick efter teckningar av Taylor, graverade av Laplante. Akvarell handkolorerad. 1877

Gard

Stämpel - Ludvig XVIII - 1820 - Garde Royale Inspection aux Revues | Frankrikes Motto - Frihet | Fragment av ett dokument skrivet omkring år 1820 med stämpel av det Garde Royale Inspection aux Revues («Garde Royale Inspection aux Revues»)

Stämpel - Ludvig XVIII - 1820 - Garde Royale Inspection aux Revues | Frankrikes Motto - Frihet

Fragment av ett dokument skrivet omkring år 1820 med stämpel av det Garde Royale Inspection aux Revues («Garde Royale Inspection aux Revues»)
Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Gardes Nationales de Paris - Förstärkning av Luckners armé | Porträtt av Camille Desmoulins (1760-1794) | Dekret N°2216 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 26 Août 1792, l'An 4 de la Liberté

Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Gardes Nationales de Paris - Förstärkning av Luckners armé | Porträtt av Camille Desmoulins (1760-1794)

Dekret N°2216 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 26 Août 1792, l'An 4 de la Liberté
Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Ed ska tas av Garde du Roi | Porträtt av Napoleon Bonaparte, Premier Consul (Baron Antoine-Jean Gros) | Dekret N°1532 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 13 Février1792, l'An 4 de la Liberté

Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Ed ska tas av Garde du Roi | Porträtt av Napoleon Bonaparte, Premier Consul (Baron Antoine-Jean Gros)

Dekret N°1532 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 13 Février1792, l'An 4 de la Liberté
Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Officerer för de Garde Nationale | Marats Död (Jacques-Louis David) | Dekret N°489 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 17 Janvier 1791

Dekret - Ludvig XVI - 1791 - Officerer för de Garde Nationale | Marats Död (Jacques-Louis David)

Dekret N°489 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 17 Janvier 1791
Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Garde Nationale förordningar | Porträtt av Charlotte Corday (Jean-Jacques Hauer) | Dekret N°1975 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 3 Août 1792, l'An 4 de la Liberté

Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Garde Nationale förordningar | Porträtt av Charlotte Corday (Jean-Jacques Hauer)

Dekret N°1975 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 3 Août 1792, l'An 4 de la Liberté
Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Belöning till soldaterna från Garde du Roi | Friheten på barrikaderna (Eugène Delacroix) | Dekret N°1540 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 15 Février 1792, l'An 4 de la Liberté

Dekret - Franska Revolutionen - 1792 - Belöning till soldaterna från Garde du Roi | Friheten på barrikaderna (Eugène Delacroix)

Dekret N°1540 av Nationalförsamling med en stor Träsnitt-Vignette daterad 15 Février 1792, l'An 4 de la Liberté

Krambod

Krambod Nizjnij Novgorod - Kreml (Ryssland) | Original trästick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1879

Krambod Nizjnij Novgorod - Kreml (Ryssland)

Original trästick. Anonymt. Akvarell handkolorerad. 1879
Krambod i Bons-en-Chablais (Haute-Savoie - Frankrike) | Original trästick graverade av Harrison. Akvarell handkolorerad. 1850

Krambod i Bons-en-Chablais (Haute-Savoie - Frankrike)

Original trästick graverade av Harrison. Akvarell handkolorerad. 1850
Krambod i Sainte-Enimie - Lozère - Languedoc-Roussillon (Frankrike) | Original tråstick efter teckningar av S. Vuillier, graverade av Barbant. Akvarell handkolorerad. 1886

Krambod i Sainte-Enimie - Lozère - Languedoc-Roussillon (Frankrike)

Original tråstick efter teckningar av S. Vuillier, graverade av Barbant. Akvarell handkolorerad. 1886
Krambod - Foire au pain d’épice - Hommes en or - 19. Århundrade | Original träsnitt tryckt i kromotypografi graverade av Lix. Text på baksidan. 1894

Krambod - Foire au pain d’épice - Hommes en or - 19. Århundrade

Original träsnitt tryckt i kromotypografi graverade av Lix. Text på baksidan. 1894
Vy över Nizjnij Novgorod - Volga - Oka - Krambod (Ryssland) | Original träsnitt graverade av Gusmand. Akvarell handkolorerad. 1862

Vy över Nizjnij Novgorod - Volga - Oka - Krambod (Ryssland)

Original träsnitt graverade av Gusmand. Akvarell handkolorerad. 1862
Krambod i Pucara - Titicacasjön - Anderna (Peru) | Original träsnitt efter teckningar av Riou, graverade av Maurand. Akvarell handkolorerad. 1862

Krambod i Pucara - Titicacasjön - Anderna (Peru)

Original träsnitt efter teckningar av Riou, graverade av Maurand. Akvarell handkolorerad. 1862